lördag 12 maj 2012

Ekolog + Designingenjör = Oändliga möjligheter

Just nu händer något i Skövde som troligtvis är unikt för Sverige. Studenter från Ekologiprogrammet och Designingenjörprogrammet har ett gemensamt kursmoment i biomimik/biomimicry (innovation inspirerad av naturen). Jämtlands Designcentrum bidrar med kompetens inom biomimicry som designmetod, Klättermusen bidrar med kursens uppdrag: Klättermusen Biomimetic Backpack, lärare från Högskolan i Skövde bidrar med sina respektive kompetensområden, studenternas bidrar med kreativitet, kunskap och briljanta idéer. Alla är taggade till max. Vi har tre kursdagar kvar, men detta är vad som hänt de två första:


Avstämning inför kursen på X2000 mellan Stockholm och Skövde. På bilden: Ivar Inkapööl, industridesigner och lärare på designingenjörprogrammet och Joel Svedlund, designer och hållbarhetsansvarig på Klättermusen.
Noél Holmgren, professor i teoretisk ekologi, inledde med en föreläsning om olika typer av anpassningar i naturen.

Noél berättade att han upplever biomimik/biomimicry som ett område som växer. Han har själv forskat på födosök hos hackspettar för att ta fram statistiska teorier och modeller som kan tillämpas vid bedömning av fiske.


Hur länge ska jag leta mat på det här stället? Det vet hackspetten och genom att studera beteendet kan vi skapa modeller för att bedöma fisket utan att provfiska. Bild från Fotoakuten.se.


Jag berättade om hur man kan använda biomimetik/biomimicry som en del av designprocessen. Designspiralen är framtagen av Carl Hastrich, här för boken Design is the Problem. 


Arkitekt Anders Nyquist har ritat denna skola som har ventilationsteknik inspirerad av tremitstackar. Fotot är taget av Jonas Stenström, en vän till mig som är biolog och gör film.

Studenterna, som är indelade i femgrupper med både ekologer och designingenjörer, fick som första gruppövning uppgiften att diskutera och illustrera hur naturen:

- fördelar krafter över en yta
- fäster och lossar
- fäller ut och fäller in
- förvarar strukturerat
- öppnar och försluter
    Designingenjör- och ekologistudenter spånar kring anpassningar i naturen.
Ambulakralsystem, så heter systemet av sugproppsfötter som sjöstjärnan använder för fasthållning och förflyttning. Man lär sig något varje dag.
Som inledning på andra dagen höll jag en föreläsning om hur principer från naturen kan användas i utveckling av produkter, processer och system. Life´s Principles är utvecklade av Biomimicry Guild, här översatta till svenska av Ivar Inkapööl.


Golvföretaget Interface har tillämpat principen mångfald i designen hos golvet Entropy, vilket minskade mängden spillmaterial från 14 till 1,5 procent.
Joel Svedlund, som själv är designingenjör, berättade om Klättermusen och om sitt arbete som designer och hållbarhetsansvarig på företaget.

Joels tre nyckelord för hållbarhet och kreativitet är kunskap, mod och envishet. Som viktiga visioner och verktyg lyfte han Biomimicry och Cradle to Cradle.
Medan studenterna fick i uppgift att identifiera viktiga anpassningar hos blodigeln ställde Ivar upp som frivillig (?) måltid.
Innan huvuduppgifterna tillkännagavs ut diskuterade grupperna hur Life's Principles skulle kunna tillämpas på en ryggsäck. Denna grupp diskuterade bland annat hur man kan skapa cykler av material och information.
Huvuduppgiften, att skapa Klättermusen Biomimetic Backpack, har delats upp mellan så att varje grupp jobbar med en del/funktion hos ryggsäcken.

Nästa vecka bär det av ut i naturen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar